Tuesday, April 19, 2011

Bercuti ke Phnom Penh : Part 3

Dear Diary Blog! :)


Mari-mari kita sambung lagi ceritera holiday ke Phnom Penh!


8/4/2011 - Jumaat 8.30pagi bertolak ke Siem Reap. Ni geng bas kami! ;p


Sepanjang perjalanan dari Phnom Penh ke Siem Reap yang mengambil masa selama 6 jam, barulah terbuka mata, minda, pemandangan penglihatan aku mengenai kehidupan penduduk Kemboja.

Jalan raya masih tak sempurna. Tak seelok seperti di negara kita Malaysia. Bas pun kena bawa perlahan sebab jalan sesak dengan kenderaan lain terutamanya motor + haiwan peliharaan yang suka suki hati je melintas jalan terutama anjing. Oh ya 1 lagi, they LOVE to HONK each other. Kejap-kejap dengar bunyi hon. Persekitaran juga banyak dipenuhi dengan sampah.

Peminta sedekah pun ramai terutamanya di kalangan kanak-kanak. Debu jangan kata la.. sangat berdebu. Panas. Seriously berdebu. Duduk dlm bus pun rasa macam hidu telan debu je. So if nak pergi Cambodia, pliss bring mask ok!

Hmm nak cerita panjang-panjang pun... ok, let the picture tell the story ya!?




Oh ye, masa dalam perjalanan ni jugak la kami sedar..ni kesimpulan dari pemerhatian aku dengan kawan aku la. Kami rasa kadar obesiti di Cambodiia err = 0%. Awat? Sebabnya kami tak jumpa pun orang yang gemuk apatah lagi yang gemuk berisi tembam. Lembu-lembu pun kurus kecik nampak tulang je. huhu~


Perjalanan selama 6 jam tu berjaya membuatkan aku muhasabah pemikiran. Aku bersyukur sangat menjadi rakyat Malaysia.



Next Entry - Sunset di Angkor Phnom Bakheng



10 comments:

JalelBenAman™ said...

wah...best nyeee..

♥CIK SHA♥ said...

gemuk berisi tembam??terasa aku weh..ahaha..

apsal rumah depa tinggi sgt?nak elak banjir masuk rumah eh?

encHIx laNDax said...

wah~ tinggi betul kaki rumah tu?huhuhu..malaysia ni sangat selsesa kan?



dunialandax.com

Amoi said...

cuba pergi bandar dia. Bangkok. Awesome!

dia macam malaysia gak.

kalau kat bandar semua maju semua lawa.

kalau kat pendalaman sabah sarawak tu lebih kurang cenggitu lah dengan Phnom Penh

black_mel said...

yup...jalan raya kat malaysia ni siap boleh wat litar lumba lagi..xD

nuhan said...

JalelBenAman--> mmg besttt :D

Cik Sha--> lol! Awat terasa.?=pp
Err agaknya kot.hihi

Enchik landax--> yup sangat selesa :)

nuhan said...

Amoi--> err saya pergi Cambodia dear. Bangkok bandar Thailand.huhu

Phnom Penh bandar bagi Kemboja pun ada je bangunan-bangunan. Xde pun rumah kayu tinggi-tinggi. Tapi kehidupan diorang masih mundur. Miskin lagi.

Gambar-gambar dekat entry ni kehidupan penduduk Kemboja yang saya Nampak sepanjang perjalanan saya dari Phnom Penh ke Siem Reap :)


Black_mel--> hahaha betul2~sbb tu eksiden je sana sini.huuu

kema said...

rumah kotak2+kalerful..mcm dlm citer kartun jek...hehe rakyat malaysia terlebih makan sudah..syukur jd rakyat malaysia...selesa+aman+byk mknan :P

nuhan said...

kema--> hehe tu la kalerful. tinggi plak tu. tu la sampai obesiti lg di malaysia ni. budak2 pulak tu.

Anonymous said...

Amoi said...
cuba pergi bandar dia. Bangkok. Awesome!

dia macam malaysia gak.

kalau kat bandar semua maju semua lawa.

kalau kat pendalaman sabah sarawak tu lebih kurang cenggitu lah dengan Phnom Penh
..........
bangkok kat thailand lah... phnom penh kemboja... dushhh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...